Na 16 panelech stezka informuje o historii obce Špičák, která byla téměř vždy nerozlučně spjata se Železnou Rudou, i přesto, že část období byla samostatnou obcí s vlastním úřadem i poštou.
Na Špičáku a na sedle Rozvodí se v počátcích osídlení
dolovala železná ruda. Kromě těžby rudy a později sklářství lidé, jako všude na Šumavě,
pracovali zejména v lesích při zpracování dřeva, při získávání smoly, dřevěného uhlí
a potaše. Ač na Špičáku nebyly pro zemědělství příliš vhodné podmínky, vznikala i zde
zemědělská hospodářství.
V polovině 19. stol. se tu začali objevovat i první turisté, kteří v často neprostupných lesích
s pomocí průvodců (zpravidla místních lesníků) objevovali, dnes již notoricky známé cíle,
zejména dvě nejznámější šumavská jezera. Absolutním přelomem v historii turistiky bylo
zprovoznění železniční trati z Plzně do Nýrska a Železné Rudy a dále do Německa. Naučná
stezka informuje o stavbě nejobtížnější části trati – špičáckého tunelu. Po dobu stavby zde
hoteliér Jan Prokop, původně kupec z Volyně, působil jako kantýnský. Po dostavbě tunelu
na Špičáku zůstal, z kantýny vybudoval penzion a později hotel.
Železnice sem přivážela stále více turistů. Byly upraveny a vyznačeny cesty a stezky k turistickým
cílům. O vzniku turistiky, ale i o lyžařích, kteří se po zavedení želeniční trati zde začali
také objevovat, dále o založení Horské služby na Šumavě, o první lanovce na Šumavě,
o zajímavé historii největšího šumavského lyžařského areálu na Špičáku, o Královácích
a pohraničním pásmu, které se stalo smutným průvodcem novodobých dějin, o tom všem
vás budou tabule na stezce informovat.
Délka: 6,8 km
Počet zastavení: 16.
Převýšení: 230 m.
Náročnost: středně těžká.
Zastíněnost: 60 %.
Trasa je vhodná pro pěší, třetina vede po lesních silničkách, třetina po upravených cestách, třetina po horších cestách, stezkami a lesem. Jednotlivá zastavení jsou koncetrována u výchozího bodu (1–5), okolo Špičáckého sedla (6–11) a na špičáckých sjezdovkách (12–14).
Značení stezky: vlastní značení, modré psaníčko.
Cesta začíná na parkovišti Kaskády na Špičáku (Z1, Z2), přejde přes státní silnici nad penzionem Sládek, stoupá po silničce podél stanice Horské služby (Z3) pod lanovku Špičák – Pancíř (Z4), dále přes parkoviště pod lanovkou k penzionu Greiner. Po několika desítkách metrů (Z5) odbočí vpravo vzhůru na štětovanou cestu a dále vlevo nad Bavorskou chatu, odkud prochází mezi chatami nad hlavní silnicí. Nedaleko bývalého hotelu Stela stoupá lesem nad penzion Hájenka, odtud se vrací po vrstevnici (nádherné výhledy na Falkenstein, Javor, Špičák a Jezerní horu) na Špičácké sedlo (Z6, Z7).
Přes parkoviště pokračuje
po žluté (Z8) cestou na Černé jezero, po 400 m zabočí doleva (směr Rozvodí) a po dalších
asi 100 m (Z9) vstoupí na lesní planiny (Z10). Po vrstevnici vede okolo bývalého kurtu (Z11)
na sjezdovku Šance (Z12), přes sjezdovku přejde šikmo dolů pod lanovku (Z13) a odtud
překříží společně se žlutou turistickou značkou další sjezdovky (Z14) až k cestě na jezero.