Tunel Schwarzenbergského kanálu na kraji lesa nad parkovištěm – novorenesanční kamenný portál z roku 1823 – je vstupní branou do 389 m dlouhého plavebního tunelu. Schwarzenbergský plavební kanál je ojedinělým evropským vodním dílem spojujícím povodí Vltavy s Dunajem. Dílo inženýra Josefa Rosenauera má celkovou délku 58 km, z toho je 37 km na území Čech.
Kanál ovlivnil významně i historii území. V neobydlené krajině vznikla řada osad s nabídkou práce pro dělníky, kterých na výstavbě pracovalo až 1 200 – Josefův Důl, Jelení Vrchy a další. Následnou plávku kanálem zajišťovalo také až 1000 pracovníků při vhazování dřeva, kontrole hladkého plavení kanálem s plavebním hákem v ruce či vytahování polen z kanálu. V zimě byla polena svážena na saních-smejčkách ke kanálu a při následném jarním tání plavena.
Druhou stranou mince však je, že stavba kanálu zpřístupnila 14 000 ha lesa. Ročně byl vykácen asi 1 km2 a za 100 let do Vídně odplulo cca. 7 mil. m3 dřeva. Na vykácených mýtinách byl vysazován nepůvodní smrk z nižších poloh, jenž nedokázal odolávat drsným klimatickým podmínkám hor. Zdědili jsme tyto málo odolné lesy se všemi důsledky z toho plynoucími.